Op dit moment, eind april 2020, zijn er markten in Nederland gesloten, alleen open voor de food en enkele markten voor zowel de food als de non-food.
Angst voor het coronavirus heeft veel Veiligheidsregio’s zodanig in de war gebracht dat er van eenduidigheid omtrent het wel of niet open houden van de markten in Nederland verschillend wordt gedacht.
Voor de kooplieden die in verschillende regio’s markten bezoeken is dit zeer verwarrend en heel moeilijk uit te leggen waarom de markt hier wel open is en daar niet.
Nemen we daar de handelaren in de non-food bij, die nauwelijks inkomen hebben, is de verwarring nog groter.
Nu zien we al dat het per week drukker gaat worden op de markten die open zijn. Veel consumenten vinden de markt veiliger en aantrekkelijker dan de grote supermarkten. Hier liggen kansen voor de markt maar heeft het gelijktijdig ook het vakmanschap van de marktmeester nodig die samen met de kooplieden een modus moet vinden om de veiligheid te waarborgen.
Op een gegeven moment zal het moment komen dat we terug gaan keren naar de periode dat gesloten markten weer open gaan en markten die uitsluitend de food toelieten ook weer de non-foodhandelaren welkom gaan heten.
Hoe zal dat gaan?
De 1,5 meter afstand zal best van kracht blijven. Kun je als marktbeheerder/-meester voldoende ruimte inbouwen om dit te organiseren? De looppaden breder? De afstand tussen de standplaatsen breder maken? Komen je nu uitgesloten kooplieden terug? Wil de koopman met veel ruimte inleveren aan meters om een collega die nu uitgesloten is te kunnen plaatsen? Willen we nog wel borden, statafels, parasols en andere attributen in de looppaden?
Al met vele vragen en afwegingen waar je als marktbeheerder en/of marktmeester binnenkort mee te maken gaat krijgen.
Maatwerk per markt zal en moet geleverd worden. Maatwerk, dat zal het credo worden en wellicht is dit het moment om je markt voor de toekomst in te richten om alle zaken aan te pakken om voor de toekomst veilig de consument te kunnen ontvangen.
Maniye detachering en organisatie heeft veel kennis opgedaan in deze materie en kan u als marktbeheerder/marktmeester adviseren.
Neem vrijblijvend contact met ons op om een afspraak te maken of om gewoon even bij te praten over een plan van aanpak.
Nu is het moment daar om je markt aan te pakken. Zo heeft de corona wellicht toch nog iets positiefs gebracht.